måndag 30 maj 2011

GMO

GMO – genmodifierad föda – är något vi aldrig har debatterat i Sverige på allvar.

Genmodifierade grödor är alltså förändrade i sin grundläggande struktur. Man gör det i laboratorier för att t ex förkorta strålängden på vete eller öka skörden. I samma process blir tyvärr andra saker förändrade. Våra kroppar, som är miljontals år gamla och hör ihop med naturen, förstår inte vad genmodifierad mat är. Kroppen blir inflammatorisk, och så uppstår olika typer av överkänsligheter och allergier. Köttallergi, t ex, växer snabbt.

En annan sorglig effekt av genmodifierade grödor är att de blir sterila. Man kan alltså inte ta frön från genmodifierat vete och påta ner i jorden och förvänta sig en skörd. Vi har också fått en enorm bi-död i de här grödornas spår. I EU dog 40% av alla bin förra året. De förstår nämligen inte vad de genmodifierade blommorna är, vill inte ens landa på dem, och flyger vidare. I EU är nu det mesta genmodifierat, så bina svälter ihjäl helt enkelt. Vilket är ett jätteproblem även för bönderna. Vem ska pollinera våra grödor? Någon berättade för mig att vi överlever i 3 år om bina dör ut. Tre år.

För att inte tala om den världssvält som går i terminatorfrönas spår. Vad ska den indiske bonden göra, som blir pålurad dessa frön? I århundraden har han tagit frön från sin skörd för att odla nästa år. Nu kommer han i stället bli tvungen att köpa frön igen. Och igen. Och igen. Och det har han inte pengar till...

För två år sedan togs GMO-märkningen bort. Det skedde helt obemärkt, utan tidningsskriverier, utan information från Livsmedelsverket, utan diskussioner eller folkomröstningar.

Idag är alla livsmedel i affären genmodifierade på något sätt, utom de som är KRAV-odlade, ekologiska eller Demeter-märkta.

All majs, all soja, all odlad lax som äter soja och majs, alla mjölkprodukter, alla mjölprodukter, allt kött (eftersom djuren äter soja och majs), alla eller nästan alla grönsaker, all potatis...
All konventionellt odlad mat, i stort sett.

Jag tycker att det är förfärligt. Min kropp behöver inte genmodifierad mat i sig, det vet jag med bestämdhet. Jag vill inte betala för att få i mig sekunda livsmedel. Inte heller vill jag bidra till en utarmning av floran, bidöd och svält i tredje världen. Därför köper jag bara KRAV, eko och Demeter. Finns inte matvarorna jag vill ha med dessa märkningar, är vi hellre utan.

Gör det du med!
Dels för att du är värd det.
Men också för att jorden är värd det.

Och de enda som kan ändra detta är vi konsumenter.
Livsmedelsverket, staten eller politikerna kommer inte att föra vår talan i det här fallet. Inte fort nog i alla fall.

Säg nej till GMO!
Och om du är väldigt duktig på att skriva och förstå svåra blanketter, så gå in på den här länken och tyck till om GMO-soja inför diskussioner i EU!
Ge synpunkter om genmodifierad soja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar