torsdag 19 maj 2011

Att välja sina laster

Summan av lasterna är konstant, sägs det.
Jag är inte så säker på det, jag.
Det verkar som om vissa människor har betydligt fler laster än andra. Själv är jag en "lastad" kvinna, blir lätt belastad av allt från sockerberoende till arbetsnarkomani.

Men jag tänker så här:
Det gäller att välja sina laster.

Kroppen och själen klarar bara av en viss mängd laster, belastningar. Därför får man ju välja dem väl!

Är kaffe det godaste i hela livet och en njutning, så kanske det kan gå för sig. Men måste det vara varje dag? Och måste det vara många koppar om dagen? Kanske man kan dricka bara de två godaste gångerna – och bara ta en halv kopp?

Tycker man att sprit eller vin är gott och roligt, så visst – men hur ofta är det verkligen "viktigt"? Behövs det så ofta som nu, eller kan man stryka några av gångerna? Och kanske det går att dricka mindre. (Det där med vin varje dag för blodtrycket är ju en sanning med modifikation. Rött vin, 1 dl max. Och många av oss klarar oss lika bra med oliv- och fiskolja.)

För en shopaholic är det otänkbart med köpstopp, men ett alternativ kan ju vara att man utser en dag till shoppingdag. Alla andra dagar är det helt stopp.

Jag tror att det är viktigt att ifrågasätta sig själv. Behöver jag det här – och vad säger det i så fall om mig? För allt som belastar kroppen och själen, får vi ju själva betala för. Och ibland blir det dyrt... Kanske inte idag, kanske inte i morgon, men så småningom. Rökning, alkohol, socker, sömnbrist, för lite motion, för mycket motion, dåliga relationer, stress, värk, gifter... I vårt samhälle har vi många belastningar. Och varje grej kostar lite. Frågan är alltså vad du vill lägga din energi och hälsa på. Vilka laster är värda att behålla?

Så jag brukar tänka: Hur dyrt är jag beredd att leva?
Vad är jag villig att betala priset för...
Och då blir det liksom inte lika gott/roligt/busigt.

Ja, visst är jag medelålders!
Lite mindre galen, betydligt klokare.
Och mer tillfreds med livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar