måndag 23 maj 2011

Borde alternativare få sänkt skatt?

Att betala skatt till den allmänna apparaten är ju en bra idé. I alla fall så länge man tycker att den allmänna apparaten gör sitt jobb och driver bra inrättningar.

Jag insåg härom dagen att jag har valt en huvudsakligen alternativ livsväg.
Hela vår familj föredrar alternativ medicin framför "skol"-hälsovård, ungarna går i fristående skola och vi bor på landet. Därigenom får vi också betala dubbelt för nästan allt!

Alternativa behandlingar och alternativ medicin är inte subventionerad av statskassan. Fristående skolor får inte lika mycket pengar som kommunala skolor och kommunen sparar dessutom in pengar på skolskjuts. På landet har vi inga simhallar och sporthallar, begränsat med gatlyktor och bokbussen har dragits in. Några kommunala eller statliga pengar för utveckling ser vi inte röken av. Ska vi dra nytta av våra skattepengar, får vi ta bilen och betala ytterligare skatt (sisådär 8 kr milen), eftersom det inte finns några kommunala transportmedel.

Jag vet inte om jag tycker att det är så rättvist.

Men visst har jag valt själv! Jag är helt medveten om detta. Vad jag funderar på är bara detta: Skulle alternativare få sänkt skatt? Eller om man åtminstone fick välja hela vägen...

Tänk om jag hade fått välja var jag la mina vårdpengar? Hälften på statlig vård (eftersom jag tycker det är bra med katastrofvård och BB) och hälften till det jag verkligen vill använda?
Och tänk om vår fristående skola verkligen fick lika mycket pengar per elev som den kommunala, utan en massa fuskande från tjänstemän och politiker?
Eller om man fick dra av i deklarationen för ALLA resor, även de som är för privat bruk? Och helst då den verkliga kostnaden: 40 kr/mil.

Men så är det inte i dagsläget.
Kanske jag får satsa på att casha in när jag blir pensionär? Bo på ålderdomshem och vara vårdberoende? Nej, helst inte.

Jag tror att jag har flyttat till Spanien då. :)

2 kommentarer:

  1. Jag känner likadant... själv har jag inga barn alls, så självklart vill jag inte betala för varken förskola eller skola. Jag är aldrig sjuk, tycker nog att dem som blir det får skylla sig själva lite, man får ju spara lite pengar när man är frisk. Jag har ett jobb, jag vill inte vara med och betala för dem som inte vill jobba (dvs alla arbetslösa). När jag tänker efter så borde jag nog inte betala så mycket skatt alls...

    SvaraRadera
  2. Är du sarkastisk? Det framgår inte riktigt...

    Du har dock missat hela poängen. Problemet är inte att jag inte vill vara med och betala för välfärden - jag vill bara ha annat för pengarna!

    Det svenska systemet stöder bara normen. Så fort man tänker/är annorlunda, får man betala dyrt - och jobba dubbelt så hårt.

    Det handlar inte om att vara självisk, det handlar om att satsa pengarna på det man tror på, där de gör nytta.

    SvaraRadera