torsdag 21 april 2011

Underbara vår!

Nä, i min bok finns det inget bättre. Våren regerar!

Aldrig njuter jag så av solen som i april, då jag har längtat så länge.
Luften är klar, dofterna är fantastiska och naturen verkar lika överraskad som jag. "Varmt? Oj! Vår? Ja! Men hur var det man gjorde?"

Och så börjar det gro och spira i buskar och snår. Små krokusar tvingar sig upp genom förra årets löv och bländar med sina starka färger. Narcisserna lyser gula, hagen blir plötsligt grön i stället för brun, man vaknar av fågelkvitter på morgonen.

Träden får knoppar och börjar andas grönt, men man ser fortfarande långt långt.

Och plötsligt behöver jag väldigt lite.
Ett glas vatten, en solvarm trappa och doften av torra löv och nytt gräs.
Och kommer där en liten, kisande katt och stryker sig mot mitt ben, så är lyckan fullständig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar