tisdag 12 april 2011

Perspektiv eller en sten i skon

Allt handlar om perspektiv.
Det beror minsann på vilken vinkel man väljer att betrakta saker i.

Så här tänker jag:
Om jag har en sten i skon, kan jag välja att se den på olika sätt. Antingen tittar jag väldigt nära på den, bara på den, och känner mig orättvist utsatt för att just den har hoppat in i min sko och gnager på min fot.
Eller så backar jag lite och ser mig omkring. Då ser jag hundratusen andra små stenar, gruset på asfalten som man inte hunnit sopa undan än, och konstaterar att jag hade tur som bara fick in EN i skon. Och den är säkert inte den vassaste heller...

Och om jag dessutom sätter mig på en bänk i vårsolen, tar av mig skon och häller ut stenen, så får jag lite sol på näsan, en skön paus och tar mig tid att lyssna på fåglarna. Hinner känna att livet är väldans skönt, att måsarna skriker och att luften smakar vår.

I det perspektivet var det ju faktiskt TUR att det slank in en sten i min sko! Annars hade jag gått miste om den härliga stunden...

Vi får precis det vi behöver. Hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar