måndag 11 april 2011

Stötande?

Jag är lite förundrad över hur internetcensuren fungerar.

På Youtube och liknande sajter, är det en dödssynd att visa något naket. Om så mycket som en liten bröstvårta syns, eller en naken rumpa skymtar förbi i ett badklipp, så försvinner klippet på några sekunder.

För min del tycker jag att naturligt naket inte är provocerande alls, men jag har förståelse för att andra kan tycka det. Sedan är det givetvis frågan om ifall de avklädda har godkänt att klippet ska synas på internet...

Vad jag tycker är oerhört märkligt, däremot, är att det är ok att visa våld. I filmklipp och i privatvideos slåss man så blodet sprutar, folk skjuts till döds, folk skadar sig själva och andra (ibland för livet) och gör omänskliga saker. Men DET är ok! DET får man lägga ut på Youtube. DET får barn, tonåringar och vuxna mata in i sina hjärnor.

Jag tycker att det är sjukt.
Ju mer jag läser om hur hjärnan fungerar, desto mindre vill jag mata den med sådant. Det är ju väldigt starka förnimmelser när det handlar om både ljud, rörlig bild och känslostimulans. Det sitter som beck i hjärnan, väl insorterat bland alla våra "riktiga" minnen.

Jag vill inte ha det i min hjärna.
Men vad mer är: Jag vill inte att mina medmänniskor har det i sina hjärnor heller.
Det gör oss mindre mänskliga, mindre empatiska, mindre äkta.
Det gör världen sämre, helt enkelt.

Så för min del: Ok för naket, men ta bort allt våld.
Det tycker jag är seriöst stötande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar