lördag 23 april 2011

Vårstress

Det är för mycket att göra på våren.

Härmed anhåller jag om att få följande dispenser:

1 Inte behöva deklarera förrän i oktober.
Det är ju heltokigt att sitta inne med verifikationer och bokslut när solen ÄNTLIGEN lyser och fåglarna kvittrar! I oktober, däremot, är det skittråkigt. Då kan det nästan kännas roligt att pilla med debet och kredit och deklaration.

2 Inte behöva förtjäna mitt uppehälle i april.
Jag vill inte jobba. Jag vill vara ute. Och så länge jag inte sadlar om till att bli bonde, så kommer detta att vara en evig april-konflikt.

3 Få hjälp med att mörda den lille djävulen på min axel.
Han som säger: "Du måste olja altanen innan du får ta fram utemöblerna. Förresten behöver de tvättas och slipas och oljas. Och de vita pinnarna måste målas. Men du kan börja med att kratta under almarna och fylla igen alla mullvadshålen och rensa rabatterna och klippa ur svartavinbärsbuskarna och..."

Om våren, om våren, då är det allra bäst.
Då vill jag bara lukta på vinden, känna på gräset och se på när fåglarna matar sina ungar. Jag vill njuta av varje solglimt, ana lövsprickningens framsteg varje dag och räkna fjärilar. Min själ behöver studera den lilla skillan länge, länge och dansa lätt över vitsippsbackarna.

Det är friskvård.
Det är framtidsutsikter.
Det är lycka.

2 kommentarer:

  1. lätt ordnat:-)
    1. skaffa en revisor som du lämnar hela högen med papper till. Finns massor av folk som hjälper andra med deklarationer utan att det kostar "skjortan"
    2. Lägg din semester i april istället för i juli
    3. gräv ner den lille djävulen under vinbärsbuskarna och sätt dig i solen. Eller bjud in alla dina vänner till "trädgårdsfest" vilket i det fallet betyder att de får mat först när de gjort klart alla sysslor. Finns säkert fullt med vänner som bor i lägenhet och som skulle älska att få påta i jorden:-)

    SvaraRadera
  2. Åh - en handlingsplan, så bra!

    Jag har aldrig hittat någon sån där billig revisor. Alltid kostar det 20.000 kr...

    Det där med att be om hjälp och att folk frivilligt skulle påta i jorden, det har jag aldrig ens tänkt på. Måste genast undersökas!

    :)

    SvaraRadera