lördag 30 juni 2012

Den försvunna strömmingen

Strömming finns i Östersjön. Det är samma fisk som kallas sill på västkusten (och i Blekinge/Skåne), jag tror den byter namn i Kalmarsund.

Strömmingen i Östersjön mår inte bra.
Den innehåller nämligen otroligt höga halter av dioxin.
Så höga halter att den är förbjuden att sälja som mat.

Däremot får den fiskas, efter ett undantag utfärdad av EU 2001.
Fiskas, men inte säljas som mat.
Så vad gör man med den?

Ja, ett tag gjorde man hönsfoder av den.
Tyvärr gick dioxinerna över från höna till ägg, så då klarade äggen inte livsmedelskraven och fick inte säljas som mat.

Sedan gjorde man konstgödsel av den.
Fast utan att rena den förstås.
Men det konstgödslet blev förbjudet i Sverige ganska snabbt.

Däremot inte i Polen.

Trist nog rinner nästan alla deras vattendrag ut i – just det, Östersjön.
Och folk äter givetvis de livsmedel som odlas med dioxinkonstgödslet. Kanske även i Sverige, vad vet jag.
I vilket fall som helst, kan det inte brytas ned.

Och ibland undrar jag, när jag ser fiskmåsarna kretsa över en nygödslad åker mitt på fastlandet... Kanske importerar svenska bönder grejer från andra sidan Östersjön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar