tisdag 12 juni 2012

Fixa kroppen - går det?

Den fysiska rörligheten i kroppen är rent mekaniskt beroende av skelett, muskler, senor och ligament. Skelettet hänger inte ihop alls utan de andra. Det är bara ryggraden, bäckenet och skallen som sitter ihop. I övrigt faller alla delar av på ett skelett.

Vi är alltså beroende av mjukdelarna för att få ihop kroppen. Och de är verkligen mjuka! En muskel kan töjas, vridas, böjas – precis som en fläskfilé – och de flesta senor är flexibla.

Är det då så svårt att förstå att vi kan ändra hela vår kropps uttryck?
Att allt (hållning, slitage, smärta) går att förändra, med kunskap och träning?
Samt att det väldigt sällan är "kört"?

Jag har sysslat med behandlingar av kroppar professionellt i dryga 5 år. En del av de saker jag har sett gör till och med mig – hyperoptimisten – helt mållös. Mina klienter överraskar mig ständigt med sina framsteg/tillfrisknanden, och jag är dagligen tacksam för att jobba med det jag gör. Problem som jag själv tänker "oj – hur ska det här gå?" bara släpper och försvinner. Det är helt fantastiskt vad kroppen kan göra, om den ges rätt förutsättningar!

Så: Ja, det går att fixa kroppen.
Faktiskt börjar jag tro att allt går att ordna.
Eller att vi åtminstone kan återgå till originalritningen, dvs bli dem vi designades för att vara från början, innan vi råkade ut för slitage.

Skulle du vilja ha tillbaka spänstigheten du hade när du var sju år?
Styrkan från 25-års åldern och uthålligheten från 18-årsåldern?
Jag tror du kan få det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar