söndag 3 juni 2012

Betongrövarna

Höger eller vänster i politiken? Jag bryr mig föga. Det är mer intressant att jämföra partierna på en betongrövsskala, tycker jag.

För mig är det viktigaste hur mycket politiken jobbar för systemet eller individen.
Om det mest handlar om att bygga tunga system som "hanterar" medborgarna, och om fokus ligger på "mer makt åt de som redan har", är jag inte så intresserad. Byråkrater. Inte kreativt och nytänkande alls.

Jag är mer inne på hur förändringsbenägna partierna och politikerna är.
Eftersom jag tycker att idén med att leva är att utvecklas, vill jag gärna att mina förtroendevalda gör det.
Dessutom är alla system tungrodda, så politikerna måste vara drivna och nytänkande, eftersom allt ändå är segt och långsamt i alla institutioner och organisationer.

De allra minst förändringsbenägna, betongrövarna, är de som vill ha det som det alltid har varit och göra det enkelt för sig.
Här kommer min politiska betongrövsskala, i fallande ordning!

Socialdemokraterna
Centerpartiet
Kristdemokraterna
Folkpartiet
Moderaterna
Vänstern
Miljöpartiet

Jag tänker inte placera in Sverigedemokraterna, eftersom jag inte har förstått deras politik. Om de nu har en sådan.

Så när jag ska rösta, går jag nerifrån denna skala och letar tills jag hittar ett parti med en vettig politik. Tyvärr hittar man väl aldrig helt 100% rätt. Här får jag verkligen nöja mig med "good enough"... Men jag tycker att det är viktigt att partierna är förändringsbenägna och för en sådan politik.
Dags att städa ut det gamla och göra plats för det nya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar