söndag 24 juni 2012

Mindrevärde

Det finns många människor som har ett behov av att trycka ner andra.

De är mycket måna om att alla runt omkring dem ska känna sig små och dåliga.
Detta för att de själva tycker att de är usla.

Fast oftast vet de inte om det.

De letar fel och brister, klagar på allt och alla och försöker trycka på alla knappar som startar igång skuld och skam.

Ofta har de skarpa munvinklar, rynkor i pannan och hopknipna ögon. Man kan riktigt se hur ansiktet är vant vid att fördöma och förtala.

Det är synd om dessa människor.
Livet har hanterat dem illa.
De känner sig mindre värda och är olyckliga.

Missnöje och ilska, skuld och skam, sprider sig runt dem.
Det är inga roliga följeslagare.
Folk drar sig undan, vill inte umgås.
De som ändå försöker stanna kvar, trillar lätt in i jargongen och ogillar sig själva efteråt.

De små, ledsna och arga människorna.
Undrar vad som skulle hända om man la en varm hand på deras axel och sa:
– Jag vet att du mår dåligt. Jag ser dig. Du är en god människa som bara ärrats av dålig behandling. Du är fin, vacker och värd precis lika mycket som alla andra – precis som du är. Du är värd att älskas.

Antagligen skulle personen i fråga skaka av sig, välja att inte förstå, kanske till och med snäsa något surt. Men kanske, kanske, på sin kammare komma lite närmare sig själv.

Det är nog i alla fall värt ett försök.

2 kommentarer:

  1. jag har försökt, men jag kan inte säga att det lyckades.....

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kan tro det. Antagligen tar de även en sådan kommentar som ett påhopp. De är ju vana vid att se världen ur den synvinkeln.

    SvaraRadera