tisdag 5 juni 2012

När blir man vuxen?

Jag är 41 år. Det har inte hänt än.
Nu tycker jag dock att det hade varit praktiskt om förändringsprocessen tog fart.

Vuxenheten.
Det är den jag pratar om.

Det är dags, mitt liv kräver det: Jag behöver en dos.
För vuxenhet är bra för många saker!

Till exempel är det vuxenheten som får en att prioritera städning framför en bra film.
Och betala räkningar i tid. Och hålla reda på barnens skolutflykter och packningar.

Det är vuxenheten som får en att notera i kalendern att sotaren ska komma, så att man slipper öppna halvklädd och med hela huset i uppror så att inte en enda kakelugn står fri.

Suck.
Jag undrar hur man får tag i ett kilo eller så.
Kanske på apoteket? Där har de ju massor av spännande dekokter och hormonmedel.
"Droghandeln." Kanske har de en vuxen-dekokt där?

Nej, nu vet jag: Vuxenhet säljs säkert av något statligt, riktigt byråkratiskt verk.
Där är de maximalt vuxna, håller alla tider och tänker efter före hela tiden.
Skatteverket! De är ju dessutom beroende av att folk är riktigt vuxna!

Jag tror att jag börjar ringa till dem.
– Hej! Jag vill komma till avdelningen som säljer vuxenhet.

2 kommentarer:

  1. nähä, tror inte alls det är vuxenheten som ställer till det där. Jag tror det är våra egon:-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det kanske det är. Men jag tror att oförmågan/oviljan att planera för (eller ens se) morgondagen är mitt största hinder. :)

    SvaraRadera