fredag 29 mars 2013

Köpa sig fri

"Att vara människa är att välja".
Det läste jag idag i en god bok. I sammanhanget handlade det om att det inte fungerar med patentlösningar, färdiga modeller, utan att vi behöver ta ställning varje dag i varje ögonblick.

Så klokt.

Varje handling har en konsekvens.
Om jag väljer att ta bilen i stället för cykeln, så har min handling bidragit till negativ klimatpåverkan. När jag tar de billigare morötterna i stället för KRAV-morötterna, så har jag också tagit ställning för mina barns framtid. Då jag ger mina barn socker, ger jag dem samtidigt sämre hälsa. Om jag köper mer än jag behöver, eller sparar pengar på banken, i stället för att ge medel till Rädda barnen, bidrar jag till den orättvisa fördelningen av resurser.

Jo, precis så är det.
Och JA, det är lite jobbigt att tänka på det.
Men det är verkligheten!

Ibland kan jag tycka att det finns en förfärlig dubbelmoral i vårt samhälle. Vi orkar inte ta ansvar för det vi gör varje dag i vardagen, att våra val faktiskt påverkar jorden och andra människor negativt, så vi köper oss fria. När det är barncancergalan donerar vi 500 kronor och känner oss duktiga. Vi släcker lyset en timme under Earth Hour och bokar en flygresa till solen dagen därpå.

Jag tycker inte att det håller.
Vi lever i dubbelmoral.
Dessutom riskerar det att bli onödigt ytligt.
Vi tar inte frågorna på allvar, vi förenklar och förminskar.

Och visst är det bra att köra kampanjer för att väcka intresse.
Men tar man verkligen frågorna på allvar?
För mig känns det mer som att döva ett dåligt samvete.

Det som spelar roll är vad vi gör varje dag, i varje minut och varje val. Om vi kan säga att vi har gjort vårt bästa i vardagsvalen, finns det inget behov av de där kampanjerna. Det handlar om att ta ansvar för våra liv och hur vi påverkar andra och jordklotet. Och visst är det lite jobbigare att valet av transportmedel, semesterform, matvanor och tvättmedel spelar större roll än tre timmars glättig underhållning och behjärtansvärd insamling.

Sorry, det är så det är.
De fotavtryck du gör på din vardags sandstrand finns kvar länge, länge.
Att vara människa är att välja – eftersom vi har kapacitet att göra det. Vi kan väga saker för och emot varandra, skaffa information om och resonera kring olika alternativ samt göra medvetna val. I mycket större utsträckning än djur, till exempel sköldpaddor eller hästar, kan vi välja hur vi ska agera – behöver inte bara gå på instinkt eller upparbetade mönster. Med valfrihet kommer ansvar.
Att vara människa är att välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar