onsdag 20 mars 2013

Va då bli frisk? Skojar du?

Jag möter ofta en väldig skepticism när jag säger:
Det flesta problem du har med din kropp går att fixa.
För mig är det ett understatement – jag skulle gärna säga "allt", men tycker det verkar förmätet.

När det gäller fysiska skador, smärta, problem med kroppen på något sätt, så är det dock min erfarenhet. Vill man, så kan man bli av med allehanda problem och svårigheter. Vissa saker är klurigare, somligt får man kanske bara lindring för (t ex då det gäller kroppsdelar som smärtar efter mindre lyckade operationer) men det allra mesta blir bra.

– Va då bra? Du menar att min ischias, som jag har haft i 15 år ska försvinna?
Ja.
– Men min hallux valgus då? Läkaren sa att jag måste operera.
Ja... Vi får väl se... :)
– Jag har haft ont i ryggen sedan jag var tonåring. Ingen vet vad det är.
Det ska vi nog reda ut.

Sambanden i kroppen är så logiska.
Har man bara lärt sig hur det hänger ihop, är det mesta solklart.
Och nej, läkare har inte lärt sig.
Jag har haft de underbara lärarna Zelka Celegin och Anna Kimming, som fick allt att klarna för mig. Så ge mig fem minuter, så ska jag se varför du har ont. Ge mig fem minuter till, så ska jag förklara det för dig.

Det är inte raketforskning!
Det handlar bara om att förstå rörelse, vinklar, belastning och muskler.

Jag älskar att ta emot nya kunder!
De blir så häpna över att jag ser deras problem och att jag inte tycker att de "sjåpar sig". Att jag tror att det går att fixa, att jag tror på deras förmåga att ta sig an uppgiften.
För det är inte jag som gör något.
Nej nej – jag bara tillhandahåller tekniker.
Lite massage, lite töjningar, lite energipunkter, lite mobilisering – jag trycker på knappar. Sedan sätter det verkliga jobbet igång.

Och nej, det finns inget som jag tror är hopplöst.
Onda knän, nackproblem, hälseneproblem, benhinneinflammationer, ryggsmärtor, frusna skuldror, knakande höfter, stela ben, roterade/tiltade bäcken – jag älskar dem. Allihop är välkomna, allt går att fixa.

Klart vi kan!
Våra kroppar är fantastiska.
Vi behöver bara lära oss hantera dem på rätt sätt.
Och få hjälp att rensa ut gammalt skräp, stelheter och blockeringar.
Givetvis också ha modet att släppa taget, släppa rädslor och ha tillit.

Men vi kan. Tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar