måndag 11 mars 2013

Jobbannonser och arbetsliv

Jag söker jobb.
Det är något som jag alltid har tyckt om tidigare.
Jag har utmanats av annonserna, gillat att gräva i formuleringarna, gått igång på att skriva mitt brev och njutit av väntan.

Inte längre.

Jag läser platsannonserna.
Det är så många ord...
Mycket verkar så stressigt, så kämpigt, så förvirrat och så inklämt.
Var är arbetsglädjen? Varför nämner ingen "nära till skratt" som en viktig egenskap?
Vissa ord tröttnar man på redan efter fyra annonser:
Flexibel, dokumenterad erfarenhet, driven, resultatinriktad.
Ha!

Flexibel – vad säger det? Att man lätt ändrar sig?
Själv är jag flexibel med vägarna, men sällan vad gäller målet.
Jag vill att det ska bli bra. Punkt. Sedan kan det bli så på olika sätt.
Där kan jag vara flexibel.
Men inte alltid.

Dokumenterad erfarenhet – jovisst.
Men hur ska dokumentationen se ut?
Räcker det med ett intyg från arbetsgivaren?
Eller kan jag knåpa ihop ett själv?

Driven.
Det skriver de.
Mm... Nu råkar ju jag ha erfarenhet av att vara driven.
Väldigt driven.
Och det är inte alltid så himla uppskattat... "Du får ju alla oss andra att se dåliga ut." (Verklig kommentar från kollega.) Mitt tips: Skriv inte det ordet om du inte vill ha det. På riktigt.

Resultatinriktad.
Nu kanske jag är dum, men... vad är man annars?
Socialt orienterad? Eller bara intresserad av att flumma runt?
Jag förstår inte. Klart att man jobbar för att få resultat. Eller?

Det känns som om det är floskler och plattityder uppstaplade på varandra. Och listorna för vad man ska kunna! De kan vara sida upp och sida ner – för ett halvtidsjobb med dåligt betalt. Jag vet inte om man ska betrakta dem som önskelistor eller som kravlistor.

Ibland blir jag lite full i skratt.
Kanske skulle man strunta helt i den där annonsen.
Bara skicka ett brev där man skriver:
"Jag vill gärna göra jobbet ni beskriver. Eftersom jag har högt arbetstempo och gillar planering, förutsätter jag att jag inte behöver stressa och "hålla många bollar i luften", utan kan göra mina arbetsuppgifter på ett strukturerat sätt med fullgott resultat. Jag genomför det jag förutsätter mig, men är inte intresserad av att göra karriär eller springa fortast. Däremot kräver jag att få ha roligt på jobbet! Gillar jag jobbet och vi trivs med varandra, så kommer jag antagligen stanna tills ni får sopa ut mig."

Undrar om det skulle generera jobb eller avskräcka totalt... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar