söndag 1 januari 2012

Ett helt nytt åååååår

...med ett helt annat perspektiv.

Sjung med mig, allihop!
Jag tänker förstås på dängan ur Aladdin, En helt ny värld.

Men det är ju så det ska vara idag.
Allt börjar om, det nyaste nyas första dag.
Ett nyfött år har precis sett dagens ljus.

Men hur lever vi den?
40% av befolkningen är bakfull.
20% av befolkningen städar efter gårdagens fest.
10% av befolkningen surar över vädret.
10% av befolkningen lagar och äter nyårsmiddag med släkten.

Är det verkligen så vi vill starta det helt nya året?
Det borde ju vara en dag full av aktivitet, då vi sätter igång alla nya projekt.

I stället ligger en grådaskig trötthet över hela landet.
Jag hänvisar till föregående inlägg i min förklaring:
Det är för att det är världens sämsta tid att ha nyår på!
Vi är mitt i viloperioden, dvalan, och har inte energi att starta nytt.
Det blir bara jättejobbigt när vi gör våld på oss själva.

Så här års borde vi krypa in i våra kokonger, läsa och förkovra oss, fundera, meditera, vila och stärka oss. Inte vara hyperaktiva och starta om.

Vad jag gör en dag som denna?
Surar över vädret – och startar tre nya projekt.
Men så har jag ju ont i ryggen också...
:)


En helt ny värld
En plats jag inte visste fanns
Men här syns allting klart
Så underbart
att va' här i en helt ny värld med dig
Ur Aladdin

3 kommentarer:

  1. jag tillhör hör de där 20% som blir över och som tycker det är mysigt med Nyårsdag utan att sura eller vara bakfull:-)

    SvaraRadera
  2. Det gör jag också, tillhör de resterande 20%.

    SvaraRadera
  3. Så bra! Jag tänkte annars att de övriga 20% inte ens brydde sig att det var nyårsdag. Efter min högst ovetenskapliga undersökning på Facebook (bland mina vänner), insåg jag att fördelningen var ungefär den ovan. Fast 20% skrev om helt andra saker...

    SvaraRadera