måndag 2 januari 2012

Tekniknervositet

Jag har hyfsat lätt för att lära mig ny teknik. Och jag gillar allt som förenklar och skapar nya möjligheter, så teknikovänlig är jag absolut inte.

Däremot tycker jag ofta att nytt är svårt.
Det gör mig nervös.

Jag kan mycket väl vänta med att starta minnya telefon i flera dagar, för att det känns nervöst. Det tar lite tid att uppamma mod.

Vad jag tror ska hända vet jag inte.

Egentligen handlar det nog om att jag är väldigt humanistisk eller analog till min person. Jag är praktisk, vill se/förstå/ta på saker. Teknikmänniskorna som har utformat prylarna är liksom en annan ras än jag, talar ett annat språk. Jag är orolig över vad som förloras i översättningen.

Så jag vill mynta ett nytt begrepp:
Tekniknervös.
Då man inte är teknikfientlig, men ändå har ett visst motstånd.

3 kommentarer:

  1. ungefär så känner jag. Förstår inte varför tekniska saker ska kräva långa manualer (som jag inte orkar läsa) för att man ska förstå. Tror att det är en hel del "överleverans" i dagens teknikprylar...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är teknikdesignernas jobb att göra begriplig och användarvänlig teknik. Har aldrig förstått det där med inkörstid... Tacka vet jag Apple! Man sätter en bäbis vid en iPad och de fattar hur man gör på 10 minuter.

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig i din beskrivning trots att jag är tekniklärare ;)Jessica

    SvaraRadera