fredag 20 januari 2012

Den som vandrar om natten

Det kan vara den bästa boken jag har läst, av den fantastiska Marianne Fredriksson. Den är så viktig, så otroligt betydelsefull, så det gör ont när jag läser den. Var och varannan mening vill jag läsa och läsa om, hämta en överstrykningspenna och markera, vika in hörn.

Den rymmer sanningen om livet.

Jag kan inte förklara bättre än så.

I julas pratade jag med min lillasyster om Boken, den som jag älskar och har läst så många gånger utan att minnas den. Hon sa att hon tycker mycket om alla Marianne Fredrikssons övriga böcker, men just "den som vandrar om natten" är den sämsta.

Jag kunde inte sluta stirra.

Och så beskrev hon boken. Och jag kände inte igen den alls. Det visade sig att hon har läst en helt annan bok än jag, fast i samma pärm. Hon har läst det som finns på ytan, "handlingen", om en kaldeisk mans kärlek till en liten skuldtyngd romersk pojke, båda sammanflätade i utkanten av Jesus liv. Den delen ser jag bara som en bild av det boken egentligen handlar om.

Spännande.

Jag var därför tvungen att läsa den igen.
Nu har jag gjort det, och den lämnar mig lika ofullständig som vanligt.

Jag känner i varje fiber i min kropp att allt som står i den är så viktigt, så viktigt. Det är en bok som gömmer det stora livsmysteriet, men jag är inte klok nog för att lirka ut det ur den. Min känsla är att om jag bara kunde förstå den bättre, skulle hela mitt liv öppna sig och jag skulle förstå meningen med allt - till och med mitt eget liv.

Ja, det låter onödigt stort.
Men det är så det känns.

Och jag tänker: Det måste varit lätt för en sådan som Jesus att leva sitt liv. Han hade en mening, en klarhet, ett mål - och stor betydelse. För oss andra, som lever i betydligt enklare sammanhang, är det svårt. Såvida vi inte är den enkla och saktmodiga sorten, som bara ÄR och är nöjda med det.

Jag önskar att jag vore sådan.
Men det är jag inte.
Jag går och väntar på att fylla min plats på jorden.
Och under tiden sysselsätter jag mig nödtorftigt.

Men sanningen finns i "den som vandrar om natten", jag tror det. Om jag bara kunde begripa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar