onsdag 4 januari 2012

Visa dina referenser!

Om jag ska ha ett jobb gjort i mitt hem, t ex ett rörmokarjobb, så letar jag upp olika hantverkare. Sedan tar jag in referenser på dessa. Därefter gör jag ett val.

Om jag ska ha ett jobb gjort i min kropp, t ex operera halsmandlarna, så blir jag förevisad en läkare. Det är denne som gäller, jag får inte välja själv. Och skulle jag fråga efter referenser, eller en lista över lyckade operationer med kontaktpersoner, så skulle det inte ses med blida ögon.

Det är ju egentligen inte klokt.
Klart att man vill vara övertygad om att den person som ska bedöva eller söva mig, samt skära i mig med kniv, är duktig på det.

Egentligen skulle man kräva det av varje läkare man ska träffa, även för vanliga sjukbesök. Varför inte? Man borde gå till den läkare som pålitliga vänner har rekommenderat. Då kanske man skulle slippa läkare som skriver ut eksemsalva för reumatiska knölar på fingerlederna och annat spännande...

Nästa gång jag behöver söka läkarhjälp för något ska jag minsann kräva referenser!
Bara för att se vad de säger.
Det blir kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar