söndag 22 januari 2012

Intressant...

Svårigheten att kommunicera fascinerar mig.

Jag har lagt upp tre åsiktsknappar i min blogg, som dyker upp efter varje blogginlägg. Detta för att ni läsare ska kunna ha åsikter utan att behöva skriva något särskilt. (Det är ju inte alla som gillar att skriva.)

Då jag gjorde detta, valde jag orden:
Ha ha!
Väl talat!
Intressant...

I mitt huvud var den första rutan (ha ha) till för de gånger då man faktiskt tycker att det jag skriver är kul. Den andra (väl talat) var till för de tillfällen då man tycker ungefär likadant. Och i min – något sarkastiska – värld, var den tredje (intressant) till för de gånger då läsaren tycker att jag är mer eller mindre ute och cyklar.

Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att någon skulle klicka på den och MENA det! Faktiskt fanns det inte på världskartan. Att jag skulle skriva något som någon annan skulle uppleva var ärligt intressant, det tänkte jag inte på. För mig var det solklart att det handlade om sarkasm, men jag förstår nu att det inte var så.

När jag nu har bloggat i två år, har jag insett att den rutan faktiskt är tvetydig. Att somliga klickar i den "ärligt" och att andra använder den som jag hade tänkt det, som sarkasm.

Roligt!
Och märkligt.

Och jag som skriver för att jag måste, och egentligen inte riktigt vågar möta tanken att folk läser. Jag smygskriver och försöker se er, mina läsare, som en anonym massa. Annars hade jag inte vågat skriva. Knapparna är lite "lagom", och de kommentarer jag får är också på en skön nivå.

Det är perfekt: Jag får skriva av mig (så att min hjärna slipper spricka) och där ute någonstans finns en mottagare. Fint som snus!

Om jag ska ändra knapparna?
Nej, det vill jag inte.
Nu är det lite extra roligt att fundera över klickarna.
Menar ni att det är intressant eller är ni sarkastiska?
Det ger en till dimension, tycker jag...

3 kommentarer:

  1. Hej Karin
    Typiskt mig att inte fatta sarkasmen i det hela. Jag är en ärlig typ.
    Men jag gillar att kika in på din blogg då och då.
    Mvh Katarina J Tärnell

    SvaraRadera
  2. Hej fina!
    Nej, det var egentligen inte så konstigt, när jag tänker efter. Men du vet, i mitt huvud var det solklart! :D

    Roligt att du kikar. Det gläder mig.

    SvaraRadera
  3. jag tillhör den där gruppen som skriver vad jag menar så intressant = intressant för mig. Det är ju din blgg så varför skulle du ha en knapp som sågar din egen text,så tänker jag. Håller man inte med alls så kan man skriva en kommentar. Du kan inte tolka hur vi menar när vi klickar på intressant i fortsättningen heller, eftersom du inte vet vem av oss som gör det eller hur vi tänkter. Du vet det där med "ironi" märks mer när man pratar. Kram

    SvaraRadera