lördag 31 december 2011

Gott nytt år!

Jag har alltid ogillat att fira nyår i december.
Det är ologiskt, menar jag.

Året börjar inte i januari.

Året börjar i mars eller möjligen i april.
Det är då som allt startar om igen.
Solen och livet återvänder, frön börjar gro och trädens löv spirar i ung grönska.

DET är det nya året!
Vad har januari att komma med?
Ytterligare kyla, vila, återhållsamhet, väntan?
Absolut ingenting börjar om så här års.
Vi är mitt i den lugnaste tiden, dvalan.

Våren är årets början! Då börjar allt om, allt får ett nytt liv, en ny chans.
Mars, april, maj.
Sedan högsäsongen, då allt står i blomning och alla grödor frodas.
Juni, Juli, augusti.
Därefter kommer hösten, skörden, eftertänksamheten.
September, oktober, november.
Sist på året kommer vilan, dvalan, stillsamheten, meditationen: Vintern.
December, januari, februari.

Vad är det för tokigheter att fira nyår i december/januari?
Ja, det är relativt nymodigt i alla fall.
Förr var det 25 mars som var nyår här i norden har jag läst.
Det kristna nyåret låg också i mars, tror jag, tills för några hundra år sedan.

Jag tycker vi ändrar tillbaka.
Det är dags att vi tar vara på gammal klokskap, naturens självklara klocka och sunt förnuft.
Låt nyåret vara 1 april!
Det skulle kunna ge väldigt intressanta nyårslöften...

Gott nytt år!

1 kommentar:

  1. Bara en liten påminnelse: December har alltså fått sitt namn från decem, som betyder 10. Den tionde månaden.

    Året började även då i mars. Mars var romarnas viktigaste gud, varför första månaden uppkallades efter honom.

    SvaraRadera