måndag 28 februari 2011

Relationsnätet

När jag började förändras, fick jag mycket mothugg. Framför allt från de som var nära och kära, konstigt nog. Jag var inte den de kände, inte den de ville ha, inte den de förväntade sig sa de.

I början blev jag ledsen. Kunde de inte acceptera mig som jag var nu? Alldeles frånsett vem jag var förut?

Sedan såg jag det hela klarare: Genom att jag började ifrågasätta min situation, ifrågasatte jag också deras. Genom att jag förändrades, tvingade jag också dem att ta ställning.

Jag såg plötsligt alla relationer som ett stort fiskenät, där varje person var en knut. Från varje person går band till andra personer, som snörena från knut till knut. Varje knut har ett visst antal närliggande knutar. När jag-knuten nu började dra i mina snören, för att ge mig själv lite mer utrymme, påverkade jag balansen i hela nätet. Mina snören blev längre, vilket gjorde att alla som hade band till mig hamnade i obalans. De hade bara att välja mellan att korta snöret till mig, eller förlänga alla sina andra band.

På så vis spred sig mina förändringar som ringar på vattnet.
Det var därför det var så jobbigt i början och blev så lätt sedan!
Medan många kämpade emot, var det tufft. När jag envisades, började i stället allt fler att dra åt samma håll.

Himla bra.
Ju fler vi är tillsammans som drar ut våra snören, desto större blir vårt nät...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar