onsdag 2 februari 2011

Drömmar

Det är svårt att veta vad som är vad i början. Alltså: När man börjar notera sina drömmar.

För det första gäller det att lära sig komma ihåg vad man drömmer. Man måste slappna av i det - minns man inte, var det nog inget viktigt. Ett litet noteringshäfte vid sängen eller vid toaletten kan också hjälpa.

Sedan ska man lära sig hur de olika drömmarna känns. Vissa drömmar är bara bearbetningar av det man har upplevt under dagen. De påminner om saker som har hänt, klistrar ihop verklighet med TV. Ibland har de inslag av viktiga saker – oftast de saker som inte alls "passar in" i drömmen.

Man kan drömma symboliska drömmar, där saker och ting är lite konstiga. Man kanske försöker lära sig köra en flygande matta, och undrar varför den är spikad i golvet. Då handlar det förstås om symboler. Själv tycker jag att det är bra att själv tolka drömmarna efter sitt eget huvud. Vissa saker är dock skönt att få hjälp med, som t ex färger. Jag kan aldrig komma ihåg vad de olika färgerna står för... Då är det bra med en uppslagsbok!

Profetiska drömmar tycker jag känns som att se på en film. De utspelar sig, ofta med en känsla av att man liksom står bredvid och bara flyter med i drömmen. Dessa drömmar förutspår framtiden. Ibland är de väldigt rättframma. Saker och ting ser ut som de gör i verkligheten, folk har sina rätta namn och allt är begripligt. Ibland har de symboliska inslag också. Då börjar det bli krångligt att veta vad som är vad.

Jag älskar att drömma! När jag började drömma sanndrömmar (profetiska drömmar) för många, många år sedan, tog det ett tag innan jag kunde använda det till något. Nu är det en ständig källa till glädje och förväntan! Det är roligt... Man hinner glädjas långt innan det händer, man hinner förbereda sig och man är alltid lika glad när det väl händer.

Det enda trista är att jag inte kan drömma om lottorader.
Undrar om det går att lära sig?
Om ni ser att jag vinner 111 miljoner, så vet ni... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar