tisdag 22 februari 2011

Det var vackert vääääder...

Oboj, vilket vackert väder
solen skiner idag!

Man blir ju så glad när solen tittar fram. Det är vi minsann inte bortskämda med vintertid i Småland! Solen tittar fram och vi konstaterar häpet att det kan bli ljust även på vintern, att himlen är oskyldigt ljusblå och att träden gnistrar av kristaller i motljuset.

Fantastiskt vackert.
Man känner livet i sig.

Och fastän jag hade bestämt mig för att motarbeta vintern å det kraftigaste, samt lägga alla klutar på att locka hit våren, blir jag förledd för en stund. Jag tappar fokus och förlorar mig i de magnifika vyerna.

Ok. Jag erkänner: Vinter är också vackert.

Kanske är det en ondskefull plan från vinterns sida: Att lyckas klamra sig fast ytterligare ett tag genom att vara snygg. Lura oss att acceptera en månads kyla till.

Nä. Hur vackert det än är, så vill vi ha VÅR nu!
Vi vill se snön smälta i rännilar utanför huset.
Vi vill känna doften av torrt grus på asfalt, när sopbilen precis har kört förbi.
Vi vill höra fåglarna vårkvittra och barn ropa från utelek.
Och snart vill vi känna doften av öppen jord, se snödroppar och krokus, känna solen värma våra ansikten och dricka kaffe på verandan på en utburen köksstol.

Vår. Årets bästa årstid. Jag längtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar