onsdag 28 september 2011

Mjölk...

Har ni sett Arlas nya reklam?

"Ska det verkligen behöva vara så, att kanelbullar och mjölk inte ska vara för alla?"
... "Vi på Arla tycker att mjölk ska vara för alla."

Tror jag det! Det är ju deras affärsidé.
Klart att Arla vill sälja.

Men är det verkligen synd om folk som inte kan dricka mjölk?
Jag tycker inte det. Själv väljer jag bort mjölk i det mesta, helt utan allergi. Mina barn dricker inte mjölk, vi lagar inte mat med mjölk i och vi äter glass ytterst sällan.

Mjölk är ingen nödvändighet.
Man klarar sig finemang utan.

Det är inget vidare bra för kroppen. Mjölk ger inte starka ben. I Sverige dricker vi mest mjölk i världen och har högst benskörhet i världen.
Vuxna människor behöver inte mjölk. Inte barn heller, efter att de har slutat amma.

Och jag måste säga att mjölkproduktion är det värsta slaveri jag kan tänka mig. Tänk att bara äta hela dagarna för att amma hela livet! Tunga bröst, mjölkstockning, yr i kupan – och inte ens ett barn att trösta sig med. Grymt, tycker jag.

Så svaret på Arlas fråga/frågor är: JA.
Mjölk är inte för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar