tisdag 20 september 2011

Internethjärna

Jag besitter ingen TP-kunskap.
Faktum är att jag suger stort på årtal, kungasiffror och sportfakta.

Min hjärna registrerar helt andra saker.
Människors kroppsspråk, till exempel. Jag ser alltid när folk ljuger.
Och samband. Jag ser mönster och förstår kopplingar. Makroperspektiv.

Fakta och detaljer, däremot, försvinner ut i rymden. Nog kommer jag ihåg vad kriget gick ut på och ungefär när det hände, men datum för något visst slag? Nej.

Lite kunskap om många saker, det har jag. Specialkunskap? Inte så värst. Det har alltid retat mig en smula. Speciellt eftersom de flesta i min gamla familj är bra på det där andra.

Men nu har jag kommit på det: Jag är en mer utvecklad modell, en tjugohundratalsvariant av den mänskliga rasen! Jag är nämligen perfekt kompatibel med internet.

Jag kommer ihåg vem som känner den som visste det där om killen som kunde något. Eller minns ett projekt i en stad som handlade om precis det där som jag är på jakt efter. Och då är det bara att låta internet jobba... Google och Facebook, mina bästa vänner!

Min hjärna registrerar många saker hela tiden som jag inte har en aning om när jag kommer att få användning för. Detaljerna struntar jag i, de får inte plats. I den nya, fantastiska internetvärlden behöver jag inte bry min hjärna!

Jag har en internethjärna, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar