torsdag 29 september 2011

Göra om misstag

Varför är det så lätt att göra samma misstag om och om igen?
Jo, för att de är en del av hela livsläxan.
Det är just dessa saker vi är satta i livet för att lära mer om. Och antagligen har vi det uppdraget för att vi inte har varit så bra på det hittills.

Så känn dig inte dum för att du går på samma grejer.
Ingen skuld, ingen skam.
Bara le och säg: Jaha – just det, det var ju DET jag skulle lära mig!

Så länge man inte går direkt bakåt, så är det ju en framgång.
Att stå kvar när det blåser jädrigt mycket motvind, är också en framgång.
Möta motgångar och fortfarande stå upp – eller för all del, överleva – är en framgång.

Jag brukar trösta mig med en gammal Eva Dahlgren-låt:
I baktakt dansar mina tankar
på alltför hala golv
Varken lättja eller visshet
kan styra dem
Det är mitt liv ---

På ängar av maskros och törne
dansar en flicka en ensam vals
Runt och runt och runt i cirklar
men alltid på väg någonstans
Det är mitt liv

Visst, vi halkar. Visst, vi snubblar. Men är det inte lite ok? När barn lär sig gå, får man räkna med det. Och vi är alla barn i utveckling genom hela livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar