tisdag 6 september 2011

Burkaliknande klädpåsar

Muslimska kvinnor klär sig ofta i hellånga klädpåsar. Vad jag förstår kallas de inte burka, om inte ansiktet är dolt. De här fotsida klädpåsarna ser man ju ofta i Sverige, och jag kan inte hjälpa att tycka synd om damerna inuti.

Det ser så varmt ut. Och obekvämt. De rör sig extremt långsamt på sommaren och ser otympliga ut året om.

Vad jag undrar är därför:
Fyller de här fotsida påsarna sin funktion som klädesplagg?

Den skyler kroppen, det är sant. En poäng för det (åtminstone i den muslimska kulturen).
Är den varm nog på vintern? Det tror jag inte. Man måste pälsa på sig rejält under (och ev över) vintertid i Sverige.
Är den sval på sommaren? Kanske. Om man är avklädd under i alla fall, men det tror jag inte att de stackars muslimska damerna är.

Den är inte praktisk att jobba i, att springa i, att klättra med eller att gräva i land i.
Tvärtom begränsar den. Man måste ju ta hänsyn till allt tyget hela tiden, och röra sig långsammare och inte göra sådant som tar emot (exempelvis klättra i träd).

Personligen tycker jag inte heller att de är särskilt vackra.

Så av fem kvaliteter (skylande, värmande, svalkande, praktisk, vacker) får klädpåsen 1 check i rutan för skylande.

Och en stilla fråga:
Måste de här klädpåsarna vara av syntet?
De är ju alltid i något läskigt, blankt polyamid-material. Du får gå runt i ett tält av vävd plast, grattis! Den som någonsin klätt på sig en sopsäck (ja, jag har det) vet hur skönt det inte är.

Tänk om de åtminstone hade varit i siden. Och i olika, spännande färger och mönster. Då hade de fått 3 poäng till: Värmande, svalkande och vacker.

Men nej då. De stackars kvinnorna har syntet-tyger i svart. Undrar hur mycket statisk elektricitet de genererar? Bara man har en akryltröja på sig (syntet), så sticker man sig ju på allting. Tänk då vad ett helt syntet-tält bör göra...

Min okunskap i frågan skapar ett avstånd och jag tycker bara att det är kvinnoförtryckande och konstigt.
Jag önskar att jag hade fått lära mig mer om muslimsk klädkod i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar