lördag 11 juni 2011

Wrestling

I åratal har jag fnyst åt sporten wrestling.
Så typiskt amerikanskt, så fånigt, så plastigt och så märkligt.
Pumpade vuxna män och kvinnor som låtsasslåss.
Only in America...

Nu finns tydligen detta i Sverige också, och jag måste ta mig en närmare titt på fenomenet.
Efter att ha sett ett inslag på TV där några svenska män spelade upp sitt skådespel i rutan, måste jag konstatera:

Jag förstår inte detta.
Det övergår helt mitt förstånd att folk kan få ut något av wrestling.
Min viktigaste kritik är:
- Det är så himla förutsägbart.
Man vet ju precis vad som ska hända. Det är lika spännande att titta på en ko som skiter.
- Man vet ju att det är på låtsas.
De slåss ju inte på riktigt. Därför vet man att det är uppgjort, som en dans fast utan att vara vackert.
- Allt är så fånigt.
Kläderna, utstyrslarna, kommentatorerna, skriken från publiken, upplägget...
- Det ser inte ens bra ut.
Det är inte snyggt, vackert, verkligt eller imponerande.

Så summan är alltså: Varför tittar folk på wrestling?
Det är ju en enormt populär sport, åtminstone i Amerika.

Låtsasmänniskor som gör låtsasbrottning i låtsastävlingar.

Obegripligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar