söndag 5 juni 2011

Sluta fundera – lev!

"Denna dag vill Gud att du ska veta att det är dags att fundera över livsprocedurerna och börja leva." Dagens Facebook-tips. Mitt i prick...

Jamen, jag som just hade kommit igång med funderandet!

Hela den där livsgrejen har jag ju redan gjort.
I jättemånga år, faktiskt.
Summa: Det var jobbigt och jag tog slut.
Att sitta hemma och betrakta spektaklet kändes mycket säkrare.

Och jag känner att det är min nya roll i livet. Betraktarens. Beskrivarens. Författarens.
Jag trivs i den rollen!
Livet känns så mycket mer uthärdligt när man får iaktta det lite på avstånd.
Får jag inte göra det längre?

Nu tycker jag faktiskt att Facebook-Gud är lite orättvis.

Leva-schleva.
Det finns ju så många andra som gör det.

Jag kan sträcka mig till att göra både och.
Leva OCH fundera.
Fundera OCH leva.
Det är mitt sista bud, Gud.
Är det taget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar