lördag 4 juni 2011

Längtan till solen

När regnet häller ner och jag inte har sett blå himmel på flera dagar, då längtar jag till solen.

Den svenska härliga sommaren.
Fjärran resmål där vit sand möter azurblått hav.

Och nu är solen här! Äntligen, äntligen kan man gå in och ut utan att sätta på sig ett endaste extra plagg. Man kan skrota runt i trädgården, gräva lite här, pyssla lite där, vila i skuggan och dricka hemgjord saft på verandan.

Ingenting är svårt, allt ordnar sig. Man behöver inte laga så mycket mat, det räcker med lite fil och en macka mitt på dagen och en frukt och dricka på eftermiddagen. Sjön lockar, barn tjoar och leker och mamman har det gott.

Men en sak hade jag glömt.
När solen lyser blir det varmt.
Och när det är varmt kan jag inte jobba så värst hårt.

Rensa ogräs i sol – 20 minuter kanske.
Gräva upp rötter i solen – max 10 minuter.
Inne och städa – finns inte på världskartan.

Så det blir mycket mys i skuggan. Och ganska mycket fika.
Man måste ju njuta, nu när solen äntligen visar sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar