måndag 3 december 2012

Prylar

Det är bra att ha många skåp att stoppa undan saker i, brukade jag tänka. Förvaring – det är viktigt!
Nu är jag beredd att ompröva detta.

Pepparkaksbaksdags!
Dottern köpte deg i affären och vi slängde på julmusik.
Men VAR la vi kakformarna efter baket förra året?

Leta i köket.
Nej, där fick de inte vara för de tog för stor plats och var råddiga.
Leta under trappan.
Nej, där finns två kaffebryggare, en kylbox, en barnstol, en iläggsskiva, en extra kattlåda, en kattbur, en överdel till en kattlåda (tak), en rullbräda för extremt stora krukväxter, en inspelningsbar DVD (som vi aldrig har använt) och fem gardinstänger med tillhörande ringar. Samt potatis och morötter i en plastback.

Kan vi ha packat ner dem bland pysslet?
Upp på vinden och leta leta leta.
Sex plastbackar och två papperspåsar med julpynt.
Inte där.

– Vi får leta mer en annan dag och baka när vi hittar dem, säger mamman.
– Men jag VILL baka idag! säger dotter surt.
– Du får adlibba, säger mamman till dottern. Skär egna pepparkakor med kniv.
Två pepparkakor senare är dottern färdig.

En Annan Dag infinner sig.
Nu ska jädrar de där pepparkaksformarna fram!
(Mamman är nämligen lite snål, vill inte köpa nya, eftersom det någonstans i huset finns sisådär 40 formar med allt från änglar till giraffer.)

Kan de vara bland kökssakerna som har åkt upp på vinden?
(Sånt man kanske inte vill slänga, men som inte passar just nu.)
Leta leta leta.
Nej – de kartongerna hittar jag inte ens!
Har jag burit ut dem i uthuset?
Eller har jag avyttrat alltihop i någon städkampanj?
Minns inte.

Kan de ligga i ett av skåpen i köket, som vi inte använder så ofta?
Bland kakformarna? Nej.
Det hade annars varit ett bra ställe. (Minnesnotering till nästa år.)

Bland picnic- och kalasgrejerna?
Nej.
Bredvid termosarna och baginbox-hållaren, som vi aldrig använder eftersom vi inte dricker vin annat än 3 ggr per år och då köper vi jättedyrt ekovin?
Nej.

Jag vet!
De måste ligga i "säsongsskåpet", där julkorgar och julkrukor och påskägg och presentkartonger ligger!
Leta leta leta.
Hittar massor med silkespapper, två fina korgar, 10 kartonger av varierande storlek och 14 påskägg, men inga kakformar.
14! Vi är fyra i vår familj. Och vi äter inte ens så mycket godis.

Bakom mjölpaketen över kylen? Nej.
Bakom jättetermosen allra högst upp. Nej.
Under karusellen i hörnskåpet, där det alltid trillar ner grejer? Nej.

Nä!
Var 17 kan de vara?
Var såg jag dem sist? Under trappan, definitivt.
Jag letar där igen.
Och minsann: Där, under kattlådetaket hittar jag dem!

Där har de legat hela tiden, tror jag.
Fast jag inte såg dem vid förra letningen.
Lärdom 1: Vi måste rensa i skåpen. Det finns sjukt mycket grejer undanstoppat.
Lärdom 2: Någon (jag) måste sluta köpa fina grejer som vi inte behöver.
Lärdom 3: I nästa boende ska vi inte ha några skåp alls. Det vi behöver ska stå framme. Då blir det inte så många grejer att hålla reda på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar