onsdag 26 december 2012

Användarvänlig teknik

Jag hör till de där som gillar ny teknik.
Däremot gillar jag inte att lära mig ny teknik.
Jag vill bara kunna den.

I mitt huvud är det användarvänlighet.

Att jag som ny användare bara ska kunna sätta igång.
Helst utan att läsa någon manual, faktiskt.
Den lilla prylen ska vara begriplig för mig direkt, utan hinder.

Av princip läser jag inte bruksanvisningar.
Min inställning är att om jag känner ett behov av att titta i den, har tillverkarna misslyckats. :)

En annan sak som jag tycker ska vara användarvänlig, är teknikinformationen.
Snälla tekniktillverkare: Hitta ett gemensamt språk!
Som konsument ska jag inte behöva ta reda på skillnaden mellan "full 3D" och "aktiv 3D", eller varför en tillverkare gör TV-apparater i 42 tums storlek och en annan i 43. Standardisering, tack!

Jag tror att jag är en besvärlig konsument.
När jag går in i teknikbutiker, slutar det alltid med att biträdet är väldigt varmt och rött i ansiktet och jag är yr. Det kommer sig av att jag ställer många frågor och inte ger mig förrän jag begriper. Pinsamt nog, brukar biträdena inte riktigt förstå heller, vilket visar sig när jag frågar och frågar om.

Grunden i all teknik är att den ska förenkla.
Då ska det väl inte vara krångligt att använda den?
Eller att begripa vad man vill ha och behöver.
Teknik är ett medel att göra det man vill, inte målet i sig.
Det är detta de där tekniktillverkarna glömmer ibland, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar