torsdag 27 december 2012

Krämer och klet

De flesta krämer och lotioner och salvor och bodybutter som finns i handeln är mer eller mindre skräp.

Man får läsa noga på förpackningarna om man vill vara säker.
Annars åker man på kemikalier som är direkt skadliga för kroppen, t ex för fortplantningssystemet, hormonerna, hjärnan, musklerna och tarmen.

Jo, dessa kemikalier är tillåtna i krämer och klet.
Fastän de räknas som hälsovådliga.
Varför?
För att de förekommer "i en liten mängd".

Vad man däremot har glömt i sammanhanget, är att samma person kanske använder fem-sex olika läskiga substanser varje dag. Och gör det i 80 år, vilket innebär att vi samlar på oss eftersom många av dessa ämnen lagras och inte kan brytas ner i varken kroppen eller naturen.

Jag gör det enkelt för mig själv:
I första hand använder jag ingenting.
Jag smörjer min hud inifrån med en bra Omega 3-olja, äter bra mat och sover.
Så undviker jag socker, godis, kemikalier i mat och smink.
(Eller använder vänligt, färskt och bra smink.)

När jag behöver något på huden, t ex då jag vintertid blir torr, har jag goda smörjor. De är gjorda på sådant som jag kan äta, som oliv- eller sesamolja, ros, kakaosmör och annat fint. Då använder jag dem och är nöjd i vetskapen att jag hade kunnat äta dem lika gärna. På huden eller i munnen – samma sak, men inte samma smak.

Jag tycker att jag är lagom rynkig för att vara 41 år.
Det vore märkligt om jag hade en tjugoårings hy.
Förresten hade jag sämre hy när jag var 25 än nu.
Jag tror att påsar under ögonen botas bäst med sömn och mat, att bästa ansiktslyftningen är att skratta och göra grimaser och att jag ska duscha lagom ofta så att min hud orkar återfetta sig själv. Samt att mina bröst klarar sig finfint utan bröstcréme men kanske kan vinna på en och annan armhävning ibland.

Det mesta går på naturlig väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar