tisdag 25 december 2012

Påverkas

Kloka gubbar och gummor brukar säga:
"Ingen kan låta dig känna dig dålig utan ditt medgivande."

Det handlar alltså om hur jag själv ser mig, eller hur jag låter mig påverkas att se mig.

Till viss del håller jag med.
Klart att jag kan välja att se mig själv annorlunda, och inte ta på mig deras glasögon. Eller snarare: Att se vad de ser och varför, och kanske förstå men inte hålla med.

Till viss del håller jag inte med.
Även om man inte inte håller med, eller tar på sig den rollen som man blir given, så påverkas man av de negativa tankarna. Det blir som svarta moln med vassa piggar i. Ju fler påhopp, desto mörkare energi... Alla som går in i den energin påverkas.

Inte så många känner den.
Och ännu färre ser den.

Men råkar man nu vara en sådan person som fysiskt känner av den här negativiteten och som visuellt ser den dåliga energin, så kan man inte låtsas att det bara är en inställningsfråga. Det går faktiskt inte att skaka av sig.

Det är precis lika tokigt som att säga:
"Inga avgaser kan förgifta dina lungor om du inte tillåter det."

Klart att man kan skydda sig, både mot negativitet och avgaser.
Klart att man kan ostkupa sig, blåsa på molnen, säkra sig, skapa en bubbla eller ett filter framför sitt ansikte så att endast det bästa kommer förbi – men man måste minnas att det är skydd som är beroende av din kraft, din energi och tid.

Den dagen du är svag, ledsen eller trött, då kommer de igenom.
Och det är precis då du absolut inte behöver det.
Då gör de som allra mest skada.

Så jag tänker: Det finns ett ännu bättre knep för att må bra.
Lämna de förgiftade miljöerna och människorna.
Det vinner alla på i längden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar