onsdag 5 december 2012

Av en anledning

Jag tror att allt sker av en anledning.
Alla är inte lika övertygade som jag.
Då brukar jag säga:
Tänk så ändå! Det gör livet roligare och mer spännande.

Dagens exempel:
Morgontåget kom inte.
Jag hade väntat och frusit i tio minuter när beskedet kom.
Det blev bara plötsligt inställt.

Hur reagerar man på detta?
Somliga blev arga och gormade lite och gick hem.
Andra blev stressade, började ringa en massa och sprang mot bussen.
Jag tänkte: Jahapp. Idag blir det annorlunda än jag hade tänkt.

Ingen idé att hetsa upp sig!
Annorlunda är ett bra ord.
Inte sämre, inte nödvändigtvis bättre. Bara annorlunda.

En kvinna frågade mig om jag kunde läsa vad som stod på tavlan.
Jag berättade att det stod att tåget var inställt.
– Å nej, jag har 30 minuters promenadväg hem till bilen, sa hon.
– Du kan åka med mig, jag ska ändå köra, sa jag.

Sagt och gjort.
Vi gick till min bil, hoppade in och började småprata.
Hon jobbade (som läkare, tror jag) på sjukhuset i Värnamo, barnpsyk.
Tio minuter senare pratade vi om barnuppfostran, hur våra hjärnor påverkas av film och TV, jämställdhet och mycket annat.

Först när hon hoppade ur bilen, presenterade hon sig.
Och jag mig.
– Vilket trevligt möte, sa hon. Jag hoppas att jag träffar dig igen!

Och jag höll med.
Tänk så bra!
Visst, jag kom en kvart senare till jobbet.
Och jag blev tvungen att köra hela vägen, vilket är dyrt och lite stökigt.
Men ändå: Ett skönt möte, en ny person, nya infallsvinklar.
Kunde inte ha blivit en bättre start på dagen!

En får tacka tåget för att det blev inställt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar