söndag 23 december 2012

Jultraditioner

Jag är juloman.
Julmyset är verkligen fantastiskt, tycker jag.

Mycket av det vi gör till jul, har vi ärvt.
Från min uppväxtfamilj.
Från min mans uppväxtfamilj.
Från min systers mans uppväxtfamilj.

Och nu börjar det bli intressant.

Våra juletraditioner är en mix, redan nu: Utvalt ur tre familjers jular.
Tänk sedan, när sonen släpar hem en flickvän och dottern en pojkvän.
Då tillkommer säkert något till.

Och min uppväxtfamiljs jultraditioner kommer hälften från fattig arbetarfamilj i Norrland, 25% från medelklassfamilj i Nynäshamn och 25% från statarfamilj i samma område.
Det är en mix redan det!

Våra föräldrar möttes, tog med sig sina tankar och vanor kring jul och kompromissade ihop något nytt. Vi växte upp med den här misch-maschen, lyckligt ovetande om några andra alternativ. Julen på detta nya sätt var självklar, och det var också den vi tog med oss till våra nya familjer.

Så ju mer vi håller hårt på våra traditioner, desto mer får vi med oss.
Såvida vi möts några stycken olika personer, i alla fall.
Är vi däremot väldigt lättsamma och rycker på axlarna åt jultraditionerna, blir det den starkaste som vinner. En viss jultradition lever vidare, på bekostnad av de andra.

När jag ser den här mixen, blandningen, av jultraditioner, blir jag glad.
Levande traditioner, som förändras och anpassar sig efter de människor vi möter.
Där man tar bort saker som inte längre passar och tillför annat.
Vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar