måndag 26 november 2012

Syfte

Ibland undrar man över en handling, ett beslut, en replik. Ska jag säga/göra/tänka detta eller inte?

Exempelvis kan man fundera över ifall man ska ge den där irriterande personen svar på tal eller inte. Eller ifall man ska jobba en timme till eller inte. Kanske om man ska ringa den där kompisen man inte har hört av på länge.

Om jag tvekar över något, brukar jag landa i en fråga:
"Vad är syftet?"

Ska jag säga mitt hjärtas mening?
Tja, vad kommer att komma ut av det?
Varför skulle jag göra det?
Tror jag att jag kan ändra hans eller hennes åsikt?
Eller att personen i fråga ska tänka "jaha, nu förstår jag hur du menar".
Om inte, så kan det ju kvitta.

Ska jag jobba över?
Tja, varför?
För att jag ska hinna med den där grejen?
Vad är syftet med det?
Att visa att jag klarar av jobbet?
Eller att hålla mig flytande?
Kommer det att ändra något i det långa loppet?
Om inte, är det kanske bättre att inte hinna med.
Så att det syns att jag har för mycket...

Ska jag ringa kompisen?
Vad är syftet med det?
Att försöka hitta tillbaka?
Ja, tror jag att vi magiskt kommer att finna varandra igen?
I så fall: Testa! Vore härligt.
Eller vill jag bara veta varför hon aldrig ringer?
Det är kanske ingen idé att pilla i det.

Syfte.
Vad är motivet, vad vill jag ska hända, vad ska det tjäna till.
Alltid bra att tänka igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar