tisdag 27 november 2012

Inställning och lutande trottoarer

Allt handlar om inställning.
Hur saker och ting påverkar oss beror bara på hur vi låter de påverka oss.

Vi väljer själva.

Vi tar exemplet "lutande trottoarer".
Jag ogillar att alla trottoarer tenderar att luta ner mot gatan.
Det innebär nämligen att man blir låghalt:
Ena benet kommer högre upp än det andra.
Om man går en längre bit, känns det som om hela bäckenet blir alldeles snett.

Med en negativ inställning irriterar jag mig på detta.

Med en positiv inställning kan jag hitta lösningar.
Jag kan gå halva vägen på ena sidan och halva vägen på andra sidan.
Jag kan gå med ena benet lätt böjt hela vägen.
Jag kan gå baklänges halva vägen.
Jag kan göra sidgaloppsteg.
Jag kan gå ner på gatan och promenixa där i stället.

Tänk, så många lösningar det fanns på det här problemet!
Och så roligt jag kommer att ha när jag åtgärdar det.
Varför inte en blandning av alltihop?

Inställning.
Den lutande trottoaren blir plötsligt inte ett problem, utan en möjlighet till lite skojigheter i vardagen.

Så om du ser en person som omotiverat korsar gatan, plötsligt går baklänges och avslutar med galoppsteg, så vet du vem det är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar