fredag 16 november 2012

Konflikt

Konflikt innebär ett möte mellan oförenliga intressen.

Jag har insett att man kan ha olika åsikter om vad som är en konflikt och när den startar.

För mig är en konflikt när man inte respekterar varandras åsikter, eller när man försöker övertyga den andre med allt starkare medel.
En konflikt är helt enkelt ett bråk.
I ord eller på andra sätt.

Att ha olika åsikter är för mig inte en konflikt.
Man kan tycka olika, vilja olika saker, tänka olika utan att det är en konflikt.

När kan man klassa de olika intressena oförenliga?
Det måste väl vara när man absolut inte kan tänka sig att ta in den andres argument längre, när man inte lyssnar längre, när man slutar ge och ta.

I en diskussion kan man vända och vrida på saker, kasta fram argument åt alla möjliga håll, tänka och tycka, och lyssna på varandra – även om man inte byter åsikt. Ingen konflikt i min bok. På en blogg kan man skriva vad man tycker, få kommentarer från andra som inte tycker lika. Ingen konflikt. Två debattörer kan föra fram sina åsikter (emellanåt ganska häftigt) i TV eller tidningar, utan att de för den skull är i konflikt med varandra.

Tycker åtminstone jag.

Om man däremot blir aggressiv, kommer med personliga påhopp, tar till våld eller förolämpar den andre, är det en konflikt.

Hm... Det kan väl inte bara handla om ton, dvs hur det låter?
Jag undrar om det kanske handlar om motiv.
Så länge man har som syfte att dryfta olika ståndpunkter, är det bara ett meningsutbyte. I samma sekund som syftet är att förminska, göra ner, tysta eller kväva den andre, blir det en konflikt.

Kan det vara så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar