onsdag 14 november 2012

Rekreation

"Reakreation är bland annat vila, vederkvickelse samt stärkande eller upplivande miljöombyte för att återhämta krafter."

Igår natt, när jag låg sömnlös och uttråkad, insåg jag vad det egentligen står för.

Re-kreation.
Åter-skapande.

Det handlar alltså om att återskapa sig, återuppbygga sig.
Och det behöver vi ha tid för varje dag.

Varje dag ska vi renovera och återskapa ca 2 kg kroppsvävnad.
Somligt ska bytas ut, somligt fixas.
Vi rekreerar oss.
Och för detta behöver vi näring, vatten och sova.

Rekreation.
Om man tänker återskapande, känns det plötsligt viktigare än bara lite vila och miljöombyte.

Nu ska jag låta min kropp få tid och möjlighet till att återskapa mig.
Så att jag kan vakna nyfödd i morgon bitti – igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar