fredag 16 mars 2012

Sega Sverige

Jag älskar mitt fosterland Sverige. Och jag är så oerhört svensk i många avseenden, men i vissa andra känner jag mig som en utomjording.

Lagom-kulturen är en av de saker jag inte förstår. Hur kan lagom vara bäst? Mycket eller lite, allt eller inget, är mer min melodi. Lagom. Jag ser min propra mor framför mig, hur hon tvingar mig att bara äta en smörgås till frukost (ja, jag åt fil också), även om jag var jättehungrig, för det var lagom.

En annan sak som irriterar mig stort är den svenska segheten. Finns det något långsammare folk i hela världen? Vi är långsamma till beslut, vi är långsamma att ta till oss nyheter, vi är långsamma att driva igenom innovationer, vi är långsamma att ta till oss människor. Ibland känns det som om vi är ett folk på valium. Segt, segt, segt. Det enda vi är riktigt snabba att ta till oss är nya mobiltelefoner och datorer. Hurra - det finns ett undantag från valium-regeln!

Jag ska ta ett exempel:

Igår anordnade jag en näringsföreläsning igen med scanning. Vi var ett trevligt gäng på 10 personer (nästan alla kvinnor) som kom dit. När vi satt där, funderade jag på varför Sverige är långsammast i världen att ta till sig näringsscanningen.

Näringsscannern, som verkligen är en innovation för folkhälsan, är en patenterad uppfinning från USA. Där finns den på vårdcentraler och sjukhus. Det gör den också i Norge, Tyskland med flera länder. I Japan står den på varje apotek, i Ungern finns det 90 aktiva maskiner, i Danmark 40. I Sverige finns det fem. 5. Hur kan det komma sig? Scannern är verksam i 52 länder. Kom den sent till Sverige? Nej, den introducerades för 10 år sedan.

I Sverige går man hellre till vårdcentralen och tar blodprov för att få veta hur man mår. Ett momentanvärde (visar vad du har ätit det senaste dygnet med undantag för tre värden). Eller så går man till en alternativ klinik och betalar 2000 kr för att skicka blodprov till Tyskland, där man gör lite mer omfattande analyser. Hårmineralanalys är också poppis, kostar 2500 kr och visar vad man har för mineraler i håret. Inga vitaminer.

Scannern lyser in i huden och reagerar på 40 olika mineraler, vitaminer och antioxidanter. Det tar 100 sekunder och kostar lika många kronor. Värdet man får är ett sorts saldo på näringskontot - man får ingen detaljerad analys - men man vet hur mycket näringsämnen som kroppen har tagit upp de senaste 6-8 veckorna. Eftersom alla näringsämnen är beroende av varandra, är balansen på kontot det intressanta. Skulle det visa sig att du har ett lågt värde, behöver du mulitvitamin- och mineraltillskott, eftersom kroppens upptag av näringsämnen är komplext.

Företaget som äger patentet, Nuskin/Pharmanex, är ett hyllat innovationsföretag, rankat topp 5 på Forbes Magazines lista för pålitliga företag, med ett stort forskarteam (30 egna forskare, 40 fristående som är knutna till företaget), och välutrustade laboratorium. Scannern är testad i dubbelblinda studier, validerad och erkänd av en uppsjö av vetenskapliga erkännanden och stämplar. (Och nu pratar vi inte "vitamininstitutet i Schweiz", utan universitet världen över.)

"Nja", säger svensken, "jag undrar jag... Varför finns den inte på vårdcentralen då?"
Därför att man inte tycker sig ha råd med patenterade uppfinningar. Eftersom samma teknik finns på alla våra stora sjukhus – blodet skickas till en liknande maskin när det ska analyseras – så tycker man att det räcker.

Snålheten bedrar visheten.
Vore det inte bättre att slippa hantera blodet och dessutom få ett mer långsiktigt värde?
Men det värsta är trots allt att svensken litar på "överheten" och missar hela kalaset.
Och därför går så många omkring med oupptäckt näringsbrist, med sjukdomar som depression, allergi, diabetes, struma och cancer som följd.

Det är lite synd.
Vi svenskar skulle behöva lite mer fart, lite eld i baken.
Visst, vi bor i ett kallt klimat som gör oss lite försiktiga och tillknäppta, men just därför behöver vi mer action.
Kanske är det så att vi har så pass utspridd näringsbrist, att vi blir långsamma?
Den svenska segheten kanske beror på svårigheten att hitta fullvärdig näring på våra breddgrader? Och sillbrist. Definitivt sillbrist. Eller omega 3-brist, om vi ska vara noga. Omega 3 behövs för hjärnan, för koncentrationsförmågan och igenkännandet.

Är det därför vi är sega?
Utom några lyckliga, som faktiskt vågar ta ett kliv.
Ni som satt där igår, till exempel. :)

2 kommentarer:

  1. Jag håller såååå med!! Andningslarm för spädbarn är samma sak. Föräldrar ska ligga oroliga veckovis, barn ska bli snea och vinna i huvud och kroppar för de inte får sova på mage men nej då. Uppfinningen andningslarm är inget att ha. Innovationer i stall likaså, nej då allt ska skötas för hand för så har man alltid gjort. Trots onds ryggar och usla löner.
    Ta med den där scannern till jobbet vet ja... Vi gör det på en lunch ;) 100 spänn väl? Fast lite skräms jag av det ;D

    SvaraRadera
  2. Visst, jag kan rulla med den en dag.
    Vi kan kolla, jag tror att Enikö också var sugen. Och Susanne är säkert på.
    Gissningsvis är inte männen några stora spekulanter... Blå klanen, menar jag. De som vill fundera, granska och utvärdera. :)

    SvaraRadera