söndag 6 maj 2012

Varför detta väder?

Ja, jag vet: Vi svenskar pratar alltid om vädret. Nästan lika mycket som engelsmännen.

Men nu, allvarligt...
Vad är fel med vårt klimat?

Det ska inte vara fem grader varmt i början av maj.
Våren ska vara här på riktigt nu, med 10-20 grader varmt, även om vindarna är en smula kyliga.

Så har det ALLTID varit.

Körsbärsblommen står orörd – insekterna är för få för att hinna dit.
Buskar och blad kämpar på, men det är farligt nära frost varje natt.

Den stora frågan är: Har Golfströmmen vänt?
Blir det kallare och kallare nu här uppe, så att det snart liknar Alaska?

Jag är inte förtjust.
Egentligen är jag helt säker att det är vad som håller på att hända.
Isarna smälter, kallt vatten sprids ner från Nordpolen och kyler ner Golfströmmen alldeles för långt söderut. Det varma vattnet från Sydamerika kommer inte till vår räddning längre.

Min enda förhoppning är att det ska komma någon oförutsedd motreaktion från Moder Jord, så att det blir beboeligt här på Skandinaviska halvön. Någon annan strömning i havet, eller ljumma vindar nerifrån Afrika eller något.

Å andra sidan kan vi ju också hoppas på att jag är en olyckskorp som har fel. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar