måndag 7 maj 2012

Piller? Ska det vara nödvändigt?

Min underbare make blev lite tuff i förra veckan.
"– Nej, det kan inte vara meningen att man ska äta piller hela livet. Jag provar att bara äta kosttillskott på morgonen, halv dos – det måste räcka."

En vecka senare var han deppig igen.
Två veckor in på experimentet, kände han sig trött, ledsen, hängig och så blev han rejält sjuk.

Alldeles självmant kom han på:
"– Nej, jag tror att jag får öka dosen igen! Hellre kosttillskott än sjuk och hängig!

Klokt.
Men samtidigt är det förstås inte klokt.
Att man ska behöva äta kosttillskott, alltså.

Det handlar förstås om vilket liv man lever, hur man får ihop energikontot.
Lever man med smärta, som min make, har man ett större näringsuttag.
Har man ett stressigt liv, går det också åt mycket.
Sover man dåligt/lite, eller tränar mycket, eller lever i påfrestande relationer, går det åt mer än vanligt.

Kanske kan man ändra sitt liv, så att det går åt mindre.
Då räcker det med goda kostvanor.

Eller så finns det inte så mycket att göra åt energiuttagen, och då får man peta in extra insättningar på energikontot i form av kosttillskott.

Hur balansen ser ut i ditt liv, vet bara du.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar