lördag 19 maj 2012

Energifält genom kroppen

James Oschman, cellbiolog, biofysiker och pionjär inom området energimedicin menar att vi måste omvärdera vår syn på kroppen.

Kroppen är som ett levande nätverk, där alla delar har direktkontakt med varandra, säger han.
Det finns informationskanaler som inte är mekaniska, alltså inte via nerver.
Vid trauman kan t ex varje cell VETA att något har hänt, långt innan nervimpulsen nått fram ens till hjärnan.

Det måste finnas något mer än vi kan se, menar denne James.
Kroppen är uppbyggd och strukturerad på ett vis som gör att den kan fungera som sändare och mottagare.
Detta har inte uppmärksammats tillräckligt i forskningen, anser han.

Och det kan man väl hålla med om. Många av kroppens strukturer är spiralformade vilket ger dem elasticitet och bra resonansegenskaper – vilket gör att de lätt kan sättas i svängning.
Det har betydelse eftersom energi och information kan utbytas på distans genom resonans.

Tänk, nu håller västerländsk vetenskap på att bevisa det som österländsk medicin har vetat i tusentals år!
Att vi är energivarelser, som påverkas av varandra och andra kroppar/signaler.
Alla vet vi hur vi kan må i närheten av någon som mår väldigt bra – eller väldigt dåligt. Det påverkar oss.
Och vi vet hur det känns när någon går innanför vårt "personliga område" (auran).

När jag säger att jag sänder Reiki till människor (och djur) på distans, fnyser många.
Ja, jag vet INTE hur det går till, brukar jag säga. Jag vet bara att det fungerar.
Jag känner personen i fråga, kan säga var det är problem i kropp och liv, och personen i fråga känner vad jag gör där jag sitter, 50 mil bort.

Nu är jag ju inte sådan att jag måste förklara och begripa allt.
Min förmåga att förstå saker går bet redan någonstans vid telefonen.
Hur de olika orden kunde hitta rätt i telefonledningarna, grubblade jag på redan som sexåring.
(Jag förstår inte det. Lite lättare blir det att förstå nu när det är mobiltelefoner, men det är förundrande.)

Jag har bara accepterat att det här med energifält i och utanför kroppen finns, och bör respekteras.
För alla de som vill ha vetenskapliga bevis, är det förstås oerhört viktigt att forskare som James Oschman finns och jobbar vidare.

Vem vet, kanske sammansmältningen mellan västerländskt och österländskt öppnar nya dimensioner?
Kanske vi med våra gemensamma vetskaper kan komma på ytterligare tillämpningar och källor till glädje och hälsa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar