onsdag 30 maj 2012

Rädda SJ!

Järnvägarna behövs!
Det är ju galet att det har fått gå så långt med förfallet. Järnvägsvagnar som faller sönder, bokningssystem från 1800-frys-ihjäl (där det går att boka OCH BETALA biljetter till tåg som inte ska finnas i turlistan) och växlar som fryser när det blir snö.

Snälla politiker: Vi behöver vår järnväg.
Ifall ni inte vet det, är Sverige ett avlångt land med långt till närmsta tall (eller stad).

Svenskarna är ett resande folk. I vart och vartannat yrke måste man åka till och från huvudstaden stup i ett. Detta för att centralisering har varit på modet i några decennier. Allas huvudkontor ligger där i vår vackra huvudstad, och tvingar många av oss att resa dit med jämna mellanrum.

Flyg? Jovisst kan man flyga. Men hade vi inte en miljötanke?
Tåget är vänligare än flyget, såvitt jag vet.
Och personligen uppskattar jag de dryga tre timmarnas arbetstid jag får på tåget. Att skaka upp i en liten flygmaskin, där jag inte får plats med mina (högst ordinära) ben ger ingen arbetsro. Dessutom gör det ont i öronen och är alldeles för hög ljudnivå.

Nej, jag vill åka tåg!
Så snälla politiker: Satsa på SJ!

- Bygg dubbla spår, så att inte alla tåg blir stående när ett tåg är försenat.
- Ta hand om maskinparken. Se till att prylarna underhålles! Investera i nytt när det behövs.
- Se till att det produceras förnyelsebar energi, så att tågen kan bli än mer miljövänliga.
- Ta krafttag med varumärket SJ. Statens järnvägar känns lite Ryssland – men Sveriges Järnvägar hade vi alla kunnat bli stolta för.

Kom igen: Vi kan göra det!
Och här känner jag för att sjunga kampsångerna från fredsstudieveckan 1985 (-84?) i Vällingby:
Tillsammans kan vi göra det, sida vid sida
sida vid sida, sida vid siiiida

Ja, vem vet? Kanske är det lite "we shall overcome" som behövs för att rädda SJ. I så fall ställer jag upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar