söndag 1 april 2012

Earth hour

En gång om året ska vi släcka lampor, stänga av TV-apparater och samlas kring tända ljus och sällskapsspel tillsammans. Det kallas earth hour och vi ska låta bli att använda el då.

Jag tror att det är en markering på något sätt.
Vi ska visa att vi tänker på jorden och vet att vårt energiutnyttjande stör den.

Alla sätt är bra för att väcka människors medvetenhet om detta faktum. Det tycker jag faktiskt. Däremot är jag inte mycket för såna här engångsinsatser.

Det är piss i havet att stänga av allt i en timme! Det vore mycket bättre om folk tog sitt ansvar hela året, varje dag.

Här är några saker att tänka på i vardagen:
- Försöka jobba hemifrån minst en dag i veckan.
- Åka tåg i stället för bil.
- Köpa och köra bensin- och dieselsnåla bilar.
- Värma upp sitt hus miljövänligt, t ex jord- eller bergvärme.
- Laga mat energisnålt (ej mikro, ångkoka, grytor).
- Tvätta inte kläder i onödan, vädra och återanvänd.
- Köra fulla tvätt- och diskmaskiner.
- Hängtorka tvätt i mesta möjliga mån.
- Släcka lampor inne, stänga av maskiner på riktigt, inte använda fläktar och AC, använda välskötta och energisnåla apparater, använda LED-lampor.
- Använd kroppskraft i trädgården (färre motordrivna verktyg).

Om man tänker på t ex de här sakerna varje dag, gör man otroligt mycket mer nytta än om man släcker en timme om året.

Tycker jag.

Och frågan är om inte earth hour biter sig själv i svansen. Kanske tycker folk att "jag släckte ju på earth hour, så jag har gjort mitt". Men som reklamkampanj betraktat är den väl fin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar