måndag 2 april 2012

Hip hop-rim

Jag tycker att de är roliga med sina nästan-rim, hip hoparna.

"Kanske tur att jag föll så djupt
Så min fallskärm vecklades ut"

Djupt och ut. Världsklass! (Hur faller man djupt, förresten?)

Man kan ju tycka att när konstarten är att behandla ord, så kunde det åtminstone krävas riktiga rim. Jag menar, om man nu har plockat bort hela "hålla tonen-momentet" ur sjungandet och bara har kvar själva pratandet och poemet, så skulle ju kraven på den biten bli högre. Prata i takt är ju inte så lurigt, så jag tänker att själva ordbehandlingen och rytmen måste vara själva konstarten.

Men nej då.
Här godtas det mesta.
Halvrim, osammanhängande metaforer och direkta språkfel tillhör själva stilen.

Märkligt!

Och så ska man "burka", dvs tala så att det låter som i en burk, med hängande kinder. Då rimmar det faktiskt lite bättre, eftersom det blir lite sluddrigt. Och om man sedan pratar jättefort, så anses man vara jättebra, men det har dessutom effekten att ingen hör vad man säger, så då spelar inte rimmen någon roll.

Och så underlättar det ju om man pratar skånska.
Då låter ju många fler ord likadant.
Och bara halva befolkningen förstår vad man säger.
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar