torsdag 26 april 2012

Allvädersklimat?

När jag gick i skolan fick jag lära mig att Sverige har fastlandsklimat. Detta kännetecknas av kalla vintrar och varma somrar, till skillnad från kustklimat, som har milda vintrar och kanske inte så höga temperaturer sommartid.

Jag undrar, jag.
Vad kallas det vädret vi har nu?

Det är ju samma väder hela tiden, oavsett årstid. Småkallt, några grader över noll, regnigt och rått. Det kan numera vara 10 grader och strilande regn på såväl midsommarafton som julafton. Kalla vintrar? Jovars, men varma somrar? När hände det sist?

Är detta första tecknen på att Golfströmmen har vänt? Kan vi se fram emot ett klimat liknande Alaskas?

Allvädersklimat. Ett mellanväder för hela året. Och lite kallare på vintern.

Nä, vet ni vad!
Medelhavet, here I come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar