onsdag 2 november 2011

Den digitala världen

Jag blir så häpen när jag träffar människor som inte har mail.
Eller inte ens en dator!

Det finns de som aldrig har varit inne på internet.
Och jag som får ångest om jag inte har kollat mailen, Facebook och skrivit ett inlägg på det senaste halva dygnet.

Där kan vi snacka om klyftor i samhället.

Vem som är friskast vet jag inte. Jag är ju total internet-nörd och älskar all den teknik som gör det lätt att kommunicera. Måste ha alla nya gadgets och känner mig lyxig när allt fungerar.

Min lilla hjärna är dock väldigt dålig i bakåtkompabiliteten. Jag kommer aldrig ihåg hur det var innan. Ett exempel: Efter att ha haft iPhone i några år, fick jag nyligen en "gammal" telefon i handen. Jag kunde inte ens ringa med den. Hur jag än tryckte så blev det fel och jag kunde inte ringa från kontakterna. Ha! Jag kände mig som min gamla mormor.

Praktiska och enkla saker vänjer jag mig gärna vid.
Jag blir uppriktigt förvånad över att folk står ut med opraktiska lösningar.
"Ja, min dator tar 3 minuter på sig för att starta, men det är bara att vänta."
WHAT?!
Det hade aldrig gått. Då måste det fixas.

Jag är dock inte särskilt duktig på teknik, så det är min fantastiske man som får hålla allt i trim. Kärlek till honom för det! <3 <3 <3
Och gör han det, så sköter jag gärna något annat som jag är lite bra på. Som matlagning, till exempel.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa. Datorn ska bara fungera det hade min inte gjort lika bra om min man inte hade varit programmerare.
    Men helt klart en samhällsfråga. Skolan är viktig där med sina insatser. Ska vara iallfall.
    / Katarina JTärnell

    SvaraRadera
  2. det finns fortfarande folk som säger med stolthet i rösten att de inte har facebook eller att de inte gillar mejl eller datorer, så visst är vi olika. Jag för min del älskar det smidiga sättet att kommunicera och all den information jag får via nätet. Dock är jag ibland lite stressad över hur snabbt tekniken går - hänger inte alltid med och jag är ingen early adopter. Det blir en sak i taget, men det gå framåt i alla fall:-)

    SvaraRadera